De telecombranche is volop in beweging, en partneren is essentieel voor succes. Commercieel Productmanager Platform Harry Boshoff van KPN straalt de ambitie uit om van Vision AI 2023 het ultieme partnerevent te maken voor telecom-, IT- en security-minnend Nederland. ‘Het Platform’ is dit jaar samen met AI gekozen als de grote thema’s voor het event.
KPN Partner Network is bij velen bekend, en opereert en bundelt 1.800 toonaangevende partijen (resellers of IT-dienstverleners) in de ICT- en telecombranche. Twee keer per jaar vindt er een partnerevenement plaats in het voormalige RoutIT-hoofdkantoor in Ede. RoutIT is in 2016 door KPN overgenomen en geïntegreerd in de organisatie.
De productiestraat van RoutIT (IRMA) is nu het fundament van de ontwikkelingen die op stapel staan. Met de projectnaam ‘Het Platform’ wordt gewerkt aan een nieuwe trendsettende rol. De ruim 1.200 bezoekers die in de drie dagen de reis naar Ede ondernamen, zijn uitvoerig bijgepraat over de grootse en vernieuwende plannen van KPN Partner Network. De telecomaanbieder van weleer transformeert naar een veel bredere rol als ICT-partner en tilt de IRMA-technologie waarmee RoutIT al jaren heel succesvol is, naar een nog hoger niveau. De doelstelling van dit project is alle partners helpen met het vervullen van hun ambities. Met 1.800 partners en een bereik van ruim 400.000 mkb-klanten, heeft KPN Partner Network de grootste partnerorganisatie in Nederland.
Kracht van herhaling
De jaarlijkse cyclus kent twee partner-evenementen: ‘Release’ in april en ‘Vision’ in september. Bij Vision AI 2023 staat ook nu weer de focus op ontwikkelingen die de komende vijf jaar essentieel zijn, zegt Harry Boshoff. “Intern hebben we het project met de werknaam ‘Het Platform’, waarbij de succesvolle IRMA-leverstraat transformeert naar een veel breder in te zetten omgeving. Onze partners kennen de IRMA als hét hulpmiddel om een product of dienst geautomatiseerd samen te stellen uit de verschillende bouwblokken die we leveren, om zo maatwerk te bieden aan hun klanten. Het is een succesvol product, met een groot aantal tevreden gebruikers. Nu is het tijd voor een volgende stap.”
KPN transformeert in rap tempo
Tijdens Vision 2022 is het platform al voorgesteld via drie horizonnen. De eerste horizon is die van KPN als de telecomprovider. Deze staat voor het beste netwerk. De tweede is die van KPN als ICT-dienstverlener, met daarbij de overgang van leverancier van internet en telefonie naar de beste ICT-dienstverlener voor het partnerkanaal. De vorig jaar door Boris van Beek (Executive VP mkb van KPN) aangekondigde derde horizon is het platform waar leveranciers, partners en klanten samenkomen en waar ze alle ICT-diensten vinden die ze nodig hebben om succesvol te zijn.
Via dit platform komen de partijen bij elkaar om samen complete oplossingen naar de eindgebruikers te brengen. Het gaat verder dan een simpele marktplaats en is een compleet concept met alle hulpmiddelen die nodig zijn om snel en efficiënt de markt te benaderen. Harry Boshoff: “De facelift die we nu doorvoeren resulteert in een nieuwe en verbeterde procesgang waarbij nieuwe leveranciers, Vendoren, binnen twee weken geïntegreerd zijn. De Vendoren leveren hun diensten en producten, en de Business Partners van KPN Partner Network selecteren de componenten die ze nodig hebben om hun klanten te bedienen en vullen deze aan met hun service. Het platform zorgt dat alles samenwerkt en resulteert in een gecombineerde factuur voor de gebruiker.” De Vendoren op het platform vullen elkaar aan met bouwstenen om een compleet concept te realiseren.
Harry Boshoff heeft grote ambities voor het platform. “Dit jaar beginnen we met de eerste drie Vendoren op deze manier, en tegen het einde van volgend jaar moeten er minstens dertig zijn toegevoegd. Met dit concept gaan wij het ook mogelijk maken voor onze Business Partners om een Vendor te worden. Begeleiding van onze partners is daarbij belangrijk. Een Business Partner kan via ons platform plots geconfronteerd worden met een grote marktvraag als gevolg van een briljant idee. Daar moet hij dan ook klaar voor zijn. Wij moeten hem helpen en begeleiden bij de juiste aanpak van deze groei.”
AI gaat helpen
Vision AI 2023 dompelt de bezoekers ook onder in het thema Artificial Intelligence. Wat is de potentie van AI? Welke uitdagingen zien we? Maar vooral ook, welke kansen biedt het? Nu al wordt AI gebruikt om complexe problemen sneller en efficiënter op te lossen. Welke invloed heeft AI in de toekomst op onze markt, en wat betekent het voor onze én jouw dienstverlening?
“Er zijn nog genoeg mensen die AI enkel als een bedreiging zien, maar dat is beslist niet het geval”, zegt Harry. “Het wordt een krachtig hulpmiddel om beter en efficiënter je zaken te doen. AI ziet trends, verbindt verleden met het heden en helpt bij het maken van juiste keuzes. De aangeboden kennis komt niet langer van een ervaren medewerker, maar uit het krachtige AI-systeem. De gebruiker krijgt suggesties voor de verkoop, en op basis van AI worden dan voorstellen gedaan. De AI gaat ook helpen bij het uitvoeren van standaardtaken. Bestel je bijvoorbeeld nog een extra werkplek, dan kan de AI op basis van de beschikbare data helpen een groot deel van de configuratie vast voor je uit te voeren.”
Ook KPN-partner worden? Neem voor meer informatie contact op met Koen van Lieshout via koen.vanlieshout@kpn.com of bel 0624 674 774.
(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine 2023-05)